#RECEPT – PISTACHE & LEMON CAKE

Als er ook maar een ding is wat ik totaal niet wil bereiken met deze blog dan is dat doen alsof ik hardlopende fitgirl ben, die alleen maar eet bij hippe eettentjes en die nog lang geen saaie burger is. Ik ben die saaie burger. Ik ben dat meisje dat op haar 21ste met haar vriendje is gaan samenwonen. Ik ben dat meisje (of beter gezegd oma) die het liefst zaterdag avond op de bank spendeert. Ik ben dat meisje wat echt wel houd van een borrel (Lees: die gebroken voet heb ik niet helemaal nuchter op de kop getikt) met vriendinnen maar ook van een georganiseerd keukenkastje en een blinkende wc.

Ik houd er dan ook van om etentjes te geven, vooral voor mijn twee beste vriendinnen. Een aantal weken geleden (Lees: voor gebroken voet) nodigden ik de meiden dan ook uit voor een kaasfondue avondje. Kaasfondue is een van mijn lieveling gerechten en mijn vriendinnen hadden dat nog nooit gegeten, daar moet verandering in komen. Op de desbetreffende vrijdag stond ik om half 7 op, niet om de kaasfondue te bereiden maar om mijn huis aan kant te maken en een baksel uit te proberen om die avond te serveren als toetje. Ja zo’n huisvrouw ben ik. Moraal van deze blog? De cake (die ik als toetje serveerde) was heerlijk (dat vonden ook mijn vriendinnen) en deze huisvrouw wil jullie dan ook het recept niet ontnemen. Dit is een blog met een recept van een cake, een pistache en citroen cake.

Opnieuw komt het recept uit het boek Tanja Bakes van Tanja Burr echter heb ik dit keer het recept iets aangepast dus schrijf ik het hieronder even uit.

Als eerste de ingrediënten die je nodig hebt:
– 95 gram ongezouten pistache noten;
– Flink handje gepelde gezouten pistache noten;
– 200 gram ongezouten roomboter;
– 200 gram kristal suiker;
– 3 medium eieren;
– 200 gram zelf rijzend bakmeel;
– Rasp van 1 citroen;
– 1 pot lemon curd.

Alle bovenstaande ingredienten zijn allemaal gewoon bij de Albert Heijn verkrijgbaar. Ik dacht even dat ze de lemon curd niet verkochten maar de staat in de buurt van de jam. Je kan er ook voor kiezen om dit zelf te maken maar ik ben tijdens het maken van deze cake voor het gemak gegaan.

Alle ingredienten in huis?! Dan is het nu tijd om de cake ook te gaan maken. Onderstaand de instructies.

  1. Verwarm de oven voor op 180 graden Celsius en bekleed een ronde springvorm met bakpapier.
  2. Verkruimel de 95 gram ongezouten pistache noten in een keukenmachine (ik heb hiervoor een simpele blender gebruikt) fijn. Heb je geen keukenmachine? Snijd ze dan met een scherp mes heel fijn. Zet dit aan de kant, je hebt dit later pas weer nodig.
  3. Pak je mixer en mix de boter en de suiker tot een luchtig mengsel. Voeg daarna de eieren, de bloem, de citroenrasp en de verkruimelde pistache noten toe. Mix tot alles goed gemixt is.
  4. Schenk het beslag is de voorbereide ronde springvorm en probeer het mengel/beslag zo glad mogelijk te strijken. Plaats vervolgens in de voorverwarmde oven voor 40 minuten. Wanneer er een satéprikker schoon uit de cake komt is deze klaar.
  5. Snijdt ondertussen het handje gepelde gezouten pistache noten met een mes fijn tot kleine stukjes.
  6. Wanneer de cake uit de oven komt, bestrijk deze dan direct met 3/4 van de lemon curd uit de pot. Probeer dit mooi glad te strijken en besprenkel de cake vervolgens mij de hiervoor gesneden gezouten pistache noten.
  7. Wacht tot de cake volledig is afgekoeld voor je deze uit de springvorm haalt. Serveer met nog een klein lepeltje lemon curd en eet smakelijk.

Ik hoop dat ik het recept duidelijk beschreven heb. Het is een heerlijk en makkelijk recept wat een echte crowd pleaser zal zijn, dat beloof ik je! Heb je het recept uitgeprobeerd, laat het mij weten in de reactie!

Veel liefs, Amber

Leave a Reply

