#ALS HARDLOPEN JE ALLERGROOTSTE HOBBY IS

Wat als hardlopen je allergrootste hobby is en je deze opeens (tijdelijk) niet meer kan uitoefenen…

Toen ik afgelopen zaterdag na een wild verjaardagsfeestje (lees: dat van mezelf) een poging deed om mijn broertje op de fiets naar huis te brengen brak ik mijn voet. Ja gewoon gebroken, welk botje en waar precies dat ben ik eigenlijk helemaal vergeten. Herstel? 3 tot 4 weken. In mijn ogen te overzien, de halve marathon training waar ik midden in zit denk ik op te kunnen pakken over 3 tot 4 weken. Of deze gedachten en redenatie ook realistisch is? Ik denk het niet maar ik blijf zelf gewoon nog heel even in die waan.

Ik klaag altijd als ik moet gaan hardlopen. Ik weet hoe zwaar ik het ga hebben, de kans dat ik me te warm aankleed is groot en de kans dat mijn iPhone halverwege uitvalt is nog groter. En in de voorgaande klaagzang heb ik het nog niet eens gehad over de rompslomp die er bij komt kijken. Aankleden, lopen, douchen, haren wassen, haren kammen, haren op laten drogen.

Maar ik klaag nooit als ik klaar ben met hardlopen. Ook al gaat het niet zo goed en bel ik halverwege huilend Jochem dat hij mij moet komen halen. Altijd elke keer als ik ben gaan lopen ben ik blij dat ik ben gegaan. Elke keer als ik naar buiten ga om hard te lopen ben ik dichter bij mijn doen. Mensen die mij uitlachen onderweg (ja het gebeurd) en mensen waarvan ik weet dat ze naar over mij praten als ik loop, ik loop verder en harder dan hen… dus IK WIN.

Hardlopen is vrijheid en heerlijk om te doen wanneer jij wil en nu het zomer is kan er weer tot later hardgelopen worden. Het klinkt misschien heel overdreven want ik zit maar tijdelijk in het gips en andere kunnen hun hele leven misschien niet meer hardlopen maar ik mis het hardlopen zo. Hardlopen is een van de leukste dingen die je kan doen, het geeft mij zo veel rust. Ik kan niet wachten tot ik die schoenen weer aan kan doen.

Lees je dit en twijfel je of je een keer moet gaat hardlopen? Trek hardloopschoenen aan en ga lopen voor jezelf en voor andere die het misschien niet meer kunnen. Hardlopen is heerlijk geloof mij maar.

Leave a Reply

